A világ legnagyobb animációs fesztiválján, az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon mutatkozott be tavaly nyáron Benoît Chieux legújabb mozifilmje, a Sirocco és a szelek királysága, ahol egyből közönségdíjat nyert. A film június 13-tól látható a hazai mozikban, az ADS forgalmazásában.

A történet főszereplője egy fiatal testvérpár, a 4 éves Juliette és a 8 éves Carmen, akik felfedeznek egy titkos átjárót a saját világuk és a kedvenc könyvük varázslatos univerzuma között. Macskává változva, külön utakon próbálnak kiutat keresni ebből a világból, melyben egy Selma nevű énekesnő segíti őket. A visszajutás viszont csak Siroccón, a szelek és viharok félelmetes urán keresztül lehetséges. De Sirocco vajon tényleg olyan rémisztő, mint ahogyan azt a lányok képzelik?

A filmet Benoît Chieux (Hilda néni!) rendezte, a forgatókönyvet pedig Alain Gagnol író-rendezővel, az Oscar-díjra jelölt Egy macska kettős élete című animáció társrendezőjével közösen írta. Fő gyártója a francia Sacrebleu Productions, ami Európa egyik legeredetibb és legtermékenyebb független animációs produkciós cégeként szerzett magának hírnevet közel 25 év alatt. A cég vezetője, Ron Deyens volt többek közt a francia társproducere Tóth Luca francia-magyar koprodukcióban készült Superbia című filmjének, mely Cannes-ban is versenyzett (magyar részről a Boddah stúdió égisze alatt készült).

Első lépésként lerajzoltam azokat a képeket, amik inspiráltak és amiket animálni szerettem volna” – mondta a rendező, Benoît Chieux. „Repülő krokodilok, alakváltó házak és furcsa felhők – egy színes világ, kevés emberi szereplővel. Aztán a képek alapján Alain Gagnol forgatókönyvíró megírta a filmet. A történet alapvetően két női páros köré épül: Juliette és Carmen egy fiatal testvérpár, akik találkoznak két idősebb nővérrel, Agnessel és Selmával. Az egyik páros személyisége tükröződik a másikéban, mint egy tükörjátékban.”

Ron Deyens producer szerint a Sirocco és a szelek királysága a mainstream és az arthouse darabok tökéletes keveréke. A filmen látványos a keleti animáció, különösen Mijazaki Hajao hatása, de más alkotókat és stílusokat is említ a rendező: „Heavy Metal generációból származom, Moebius-on nőttem fel. Gyerekként mély nyomot hagyott bennem Roland Topor és Rene Laloux A vad bolygó (1973), illetve Paul Grimault A madár és a király (1952) című filmje.” Emellett olyan amerikai illusztrátorok is hatottak rá, mint Ludwig Bemelmans, Maurice Sendak, Dr. Seuss, Edward Gorey és Etienne Delessert. „Nagy csodálója vagyok Winsor McCay Kis Némójának, és nagyon érdekel a japán animáció.”

A film grafikai stílusa egy színes és pozitív képzeletbeli világot közvetít” – emeli ki Chieux. „A szél már a kezdetektől fogva hatalmas inspirációt jelentett. Mindig is úgy gondoltam, hogy tökéletes téma lenne egy animációhoz. A szél maga a mozgás: becsapja az ajtót, simogatja a bőrünket és viharokat okoz. Ezt a folyékony erőt kellett életre keltenünk.”

„A szél láthatatlan, ez pedig az egyik legnagyobb filmes kihívást jelentette: hogyan ábrázoljuk azt, amit nem látunk? Ez a kérdés nagyon érdekelt.” – folytatja Chieux. A szél lehetővé tette, hogy eredeti és drámai konfliktusokat és helyzeteket teremtsünk Carmen és Juliette valós világa, valamint Agnes és Selma képzeletbeli világa között.”

Sirocco és a szelek királysága 2024. június 13-án kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.