Peter Strickland legújabb alkotása, a The Duke of Burgundy (18) a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál kiemelt gálavetítésén, szombat este mutatkozott be az Uránia Nemzeti Filmszínház dísztermében az alkotók jelenlétében. A film április 30-án kerül országosan a mozikba a Mozinet forgalmazásában.

Fotó: Déri Miklós

Fotó: Déri Miklós

A The Duke of Burgundy díszbemutatója rendkívül volt, mivel a film magyar alkotói – többek között Fekete Mátyás vágó, Pater Sparrow díszlettervező, Cseh Renátó művészeti rendező, Mihalek Zsuzsa berendező, Kraszkó Zita színésznő és Kemény Ildikó producer (Pioneer Pictures) – mellett a film nemzetközi gárdája is képviseltette magát. A vörös szőnyegen felvonult Peter Strickland rendező, Sidse Babett Knudsen és Chiara D’Anna főszereplők, illetve az angol producer Andrew Starke.

A pikáns, erotikus töltetű és olykor zavarba ejtő film hősnője, a fiatal Evelyn (Chiara D’Anna) cselédlányként dolgozik egy kastélyban, de rendszeresen elkésik munkából, mire úrnője, Cynthia (Sidse Babett Knudsen) újra és újra szexuálisan megalázza. Ahogy azonban a szadomazochista szerepjáték egyre inkább erotikától túlfűtötté válik, felmerül a kérdés, valójában ki irányít kettejük perverz afférjában: az úrnő vagy a szolgáló?

A bemutató előtt tartott sajtótájékoztatón Strickland elmondta, hogy azért csinálta meg a filmet, mert egy olyan szerelmi történetet akart bemutatni, ahol két embernek teljesen más vágyai és elképzelései vannak a szerelemről, és hatalmi mechanizmusok közt őrlődnek. Véleménye szerint a The Duke of Burgundy-t érzékivé teszik a benne található lepkék, melyekkel előző munkájára, a Berberian Sound Studióra is utal. Egy elhangzó kérdésre kifejtette, hogy Bergman Personáját nem tekintette annyira mintának, sokkal inkább Rainer Werner Fassbinder Petra von Kant keserű könnyei című műve volt hatással rá. Strickland sokat beszélt magyar kötődéseiről is: nagyon szeret hazánkban dolgozni, imádja a klasszikus és kortárs magyar mozit – hosszan sorolta alkotóinkat, Jancsó Miklóstól Hajdu Szabolcson át Mundruczó Kornélig –, a közelmúlt filmjei közül az Utóélet-et emelte ki.

The Duke of Burgundy

A dán sztár, Sidse Babett Knudsen a forgatókönyv miatt vállalta a felkérést. Számára nem az volt a film kérdése, hogy ki a „főnök” egy kapcsolatban, hanem, hogy hogyan tudunk saját főnökeink lenni: míg egy szadomazo szerepjátékból ki lehet lépni egy biztonsági szóval, addig egy valódi kapcsolatban nincs ilyen, hogy megvédjen a sérüléstől. Knudsen külön kiemelte a kosztümöket, amelyek segítettek azonosulni a szereppel és megteremteni a karaktert. A The Duke of Burgund hétórás ruhapróbája a leghosszabb volt, amivel valaha találkozott a karrierje során, így nagyon fontos volt Flesch Andrea ruhatervező munkája. Chiara D’Anna is hangsúlyozta a ruhák szerepét, illetve kifejtette, hogy szerinte nincs jelentősége annak, hogy a film két nő között játszódik, mert pontosan ugyanolyan szerelmi kapcsolatról szól, mintha egy heteroszexuális viszonyt látnánk.

A filmben látható ruhákból a kiállítás keddig látható az Urániában (1088 Budapest, Rákóczi út 21.), majd április 19-ig a Puskinba (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 18.) költözik. A The Duke of Burgundy április 30-án kerül a hazai mozikba.