Az Exhibition on Screen sorozat 2020-ban született része Michelangelo, a híres szobrász, festő, építész és költő életét és munkásságát mutatja be.
A film egy különleges utazás, amelynek során a nézők felfedezhetik Firenze, Róma és a Vatikán kápolnáit és múzeumait, valamint több európai szalont, s így megismerhetik Michelangelo viharos életét. Dokumentumfilmünk részben a kortársaihoz fűződő kapcsolatain, részben pedig művészi hagyatékán keresztül mutatja be a karizmatikus, egyben rejtélyes művészt.
Részletekbe menően megismerhetjük belőle Michelangelo művészetét és alkotói folyamatát a carrarai kőfejtőktől (ahonnan az általa használt márvány származott) egészen a legújabb technológiákig, amelyekkel a műveit vizsgálják. A filmben szerepelnek a Rotschild-bronzok néven ismert lenyűgöző szobrok is, melyeket több mint egy évszázadig tartó vita és kutatás után végül 2015-ben nyilvánítottak Michelangelo alkotásainak.
A filmben megszólalnak többek közt műkritikusok, mint Martin Gayford és Jonathan Jones, Arnold Nesselrath professzor, művészettörténész, a Vatikáni Múzeum korábbi igazgatója, valamint a kortárs képzőművészek közül Tania Kovats.
A forgatás többek közt a firenzei Buonarroti-házban, a Medici-kápolnában, a carrarai márványbányákban és a Vatikánban található Szixtusz-kápolnában folyt. A gyönyörű helyszínek és Michelangelo nagy felbontásban látható művei lélegzetelállító látványt nyújtanak.
„Mint a valaha élt talán legnagyobb művész – és mint korának egyik leglenyűgözőbb és legösszetettebb személyisége –, Michelangelo izgalmas témája lehet mind a játék-, mind a drámai dokumentumfilmes feldolgozásnak.
A David Bickerstaff által rendezett és szerkesztett Michelangelo – Szerelem és halál című film, amely a National Gallery Michelangelo/Sebastiano kiállításával egy időben került bemutatásra, próbál megfelelni a kihívásnak: a reklámok szerint ’az eredeti sztárművész életének és alkotói útjának drámai elbeszélését adja, s egyszerre nyújtja ennek a karizmatikus és rejtélyes személyiségnek jobb megértést, valamint viharos életének lebilincselő feltárását’.
… Michelangelo alkotófolyamatának egyik legfigyelemreméltóbb tulajdonsága a szellemi kísérletezés volt; az a képessége, hogy menet közben változtatott, és hajmeresztő kockázatokat vállalt!
A film igyekszik átfogó és hiteles lenni, olyan neves interjúalanyokkal, mint Martin Gayford és Jonathan Jones kritikusok, valamint a Vatikáni Múzeum és a brit Nemzeti Galéria kurátorai. A hozzáértők meglehetősen szárazak, de megbízhatóan informatívak; a többiek, akik hősiesen próbálnak némi drámaiságot vinni az eseményekbe, túl gyakran esnek abba a csapdába, hogy mitologizálják a „magányos” zsenit (tudjuk például, hogy Michelangelo számos asszisztenssel dolgozott egész pályafutása során), vagy „szexi” aktokról beszélnek. (…)
A korabeli életrajzírók, Vasari és Condivi idézetei elbeszélő eszközként szolgálnak, hogy nagyjából kronologikusan végigvezessenek minket Michelangelo életművén. Mivel nagyon sok műről van szó, nagyon keveset kapunk abból a rendkívül fontos kontextusból, amelyben Michelangelo tevékenykedett: Michelangelo életének és művészetének két legmarkánsabb jellemzője a más művészekkel való féltékeny rivalizálása és bonyolult családi kapcsolatai; de a felsorolásos megközelítés, amely kötelességtudóan végigvonul a legfontosabb műveken és helyszíneken, biztosítja, hogy az a dráma, ami lehetett volna, elvesszen.
A film túl sokáig foglalkozik Michelangelo életének első harmadával, és a végén elhalványul, kihagyva Michelangelo utolsó éveinek lenyűgöző remekművét, a Rondanini Pietà-t, és alig érinti a hatalmas számú befejezetlen márvány rejtélyét (26 a 43-ból). Ehelyett túl sok idő jut a Fitzwilliam Múzeumban található két újonnan felkent Michelangelo-bronzra (amelyek Michelangelónak való tulajdonítását néhány vezető Michelangelo-kutató hevesen vitatja), a brit Királyi Gyűjteményben található két bemutatórajzra (ikonográfiájuk egyszerű magyarázatával), valamint a V&A-ban található gipszöntvényekre, ami elárulja a film brit elfogultságát. Ebben az összefüggésben meglehetősen meglepő, hogy a Királyi Akadémia Michelangelója – a Taddei Tondo – nem szerepel a többi nagy firenzei Michelangelo-tondóval együtt.”
/The Arts Desk, Alison Cole kritikája/
Exhibition on Screen: Michelangelo – Szerelem és halál
Rendezte: David Bickerstaff
Színes, feliratos, 90 perces brit képzőművészeti dokumentumfilm
Novembertől a mozikban.
Forgalmazza a Pannonia Entertainment
2024 novemberében ismét mozikban az Exhibition on Screen: Michelangelo – Szerelem és halál, a Pannonia Entertainment forgalmazásában.