Március 2-án a Végtelen Boldogság című nyitófilmmel indul és március 5-ig tart a 9. Budapesti Építészeti Filmnapok a Toldi moziban. A filmválogatás középpontjában a városhoz fűződő személyes kapcsolatok, a történetmesélés, az épületek megfoghatatlan és szubjektív vonzerejének bemutatása áll. A nyitófilm stílusteremtő alkotói, Ila Bêka és Louise Lemoine francia-olasz rendezőpáros személyes hangvételű, humoros épületportréi az önálló életre kelő épületeket kapják lencsevégre. Összehangolt és különleges munkamódszerüknek köszönhetően kamerájuk intim pillanatok tanúja lesz, számukra és számunkra is őszintén megnyílnak az épületek használói, legyen szó a takarítóról, a gondnokról, a portásról vagy a legfelső emeleti penthouse tulajdonosáról.
A Látnoki mesterek blokk filmjei az adott kor konvencióit megelégelő, korlátaikat feszegető építészekről szólnak, akik a jövő építészetét alkotják. Frei Otto felismerése, miszerint az építészet alapvetően kötődik a természet erőihez, napjaink építészetének alapja, és a technológiai fejlődés előrehaladtával módszereit mindinkább alkalmazzák. Tanítványa, Zaha Hadid, a világ legismertebb női építésze, aki a gravitációt meghazudtoló terveivel, matematikusi precizitásával, makacs ragaszkodásával képes volt megépíteni a lehetetlent, és ezáltal sokak világról alkotott elképzelésén változtatni. A finn-amerikai modernista építészóriás, Eero Saarinen tragikusan rövid karrierje ellenére látomásszerű épületeivel napjainkig meghatározó.
A modernizmus öröksége kimeríthetetlen témája az építészeti filmnek. A modernizmusról másként blokk kísérleti filmes megközelítését mutatja a témának. Heinz Emigholz német rendező Feltörekvő modernizmus című, a filmes és építészeti tér összefüggéseit kutató sorozatának első két filmje Pier Luigi Nervi és Auguste Perret munkásságának átfogó értékelése. A sorozat harmadik része, A felszállópálya, egy vitát szító filmes esszé, építészeti struktúrák globális körképe, stadionok, bevásárlóközpontok, repülőterek, börtönök világa. A blokk további filmjei többek között A bécsi Werkbundsiedlung utóéletét mutatják be, a Befejezetlen terek a kubai modernizmus legkülönlegesebb projektjeivel foglalkozik, A kupola Michalengelo Antonioni alternatív életmódot ígérő nyaralójáról szól.
Az átalakulások a képzelet szárnyán blokk filmjei radikális módon közelítenek a városi léptékű reciklációhoz; legyen szó egy párizsi lakótelep felújításáról a Finoman átalakított lakóház című filmben, egy amszterdami hajóroncsokból létrehozott startup központról a Városi hullámokban vagy a londoni lakhatási válságra adott szokatlan válaszról a Vízen lebegő London című filmben.
Az idei kiadás újdonságaként játékfilmekből is válogattak a szervezők. Az Összezárva blokkban Magyarországon először vetítik J.G. Ballard High-Rise című disztópikus regényének filmes változatát Ben Wheatley rendezésében, többek közt Tom Hiddleston, Jeremy Irons és Sienna Miller főszereplésével. A fiktív brutalista toronyház nem kíméli a lakóit, durva káosz uralkodik el az épületben. Penthouse-ban lovagló úrnő, rettenthetetlen szobafestés, rideg elegancia és fellángoló erotika. A román újhullám fenegyerekének, Cristi Puiu-nak legújabb filmjében, a Sieranevada-ban, valós időben kibontakozó családi viszályt követhetünk nyomon – gyakorlatilag testközelből figyelve, egy panellakásba zárva élhetjük át a kibontakozó, keserédesen ismerős drámát.
Hiszed, ha látod. Látlelet az ázsiai urbanizációról blokkban meghökkentő történeteket láthatunk Kína, Dél-Korea és Tajvan metropoliszaiból. A Tucatfölde című film bevándorló munkások, gyártulajdonosok és éjszakai klubok táncosainak szövevényes életét mutatja be a „Made in China” jelenség kínai központjában, Jivu városában. A Bikiniszavakból megtudhatjuk, hogyan alakítottak ki sajátos nyelvet a dél-koreai gyári munkások a városi léthez való alkalmazkodáshoz, vagy, hogy milyen épülettípust rögtönöz magának a bételdió-rágás rohamosan terjedő szokása Tajvanon.
Teljes program online: http://filmnapok.kek.org.hu/program/