A 16. Verzióra ismét számos neves dokumentumfilmes érkezik. A november 12-én kezdődő filmfesztivál vendége lesz az Emmy-díjas Alexander Nanau, a Fipresci-díjas Még mindig forog alkotója, Saeed Al Batal, és mesterkurzust tart a Novaya rendezője, Askold Kurov.

16. Verzió Filmfesztivál
16. Verzió Filmfesztivál

Emberi jogi versenyprogram

Saeed Al Batal rendező, Még mindig forog

Saeed fiatal mozirajongó, aki a szíriai Kelet-Gútában más fiataloknak próbálja megtanítani a filmkészítés szabályait. Saeed barátja, Milad, a kerítés túloldalán, Damaszkuszban él a rendszer uralma alatt, és épp befejezné képzőművészeti tanulmányait. Úgy dönt, elhagyja a fővárost és csatlakozik Saeedhez az ostromlott Duma városában, ahol ketten egy helyi rádióadót és lemezstúdiót működtetnek. Mindent filmre vesznek kamerájukkal – ám egy nap a kamera őket veszi fel… Velencei Filmfesztivál, Fipresci-díj 2018

Dina Naser rendező, Apró lelkek

Marwa, édesanyja és testvérei megrekedtek a Zaatari menekülttáborban Jordániában, ahová 2012-ben menekültek a szíriai polgárháború elől. Marwa kilencéves, leginkább az iskola és a játék foglalkoztatja rosszcsont öccsével, Mahmouddal és szemtelen kishúgával, Ayah-val. Ahogy telnek az évek, Marwa egyre inkább kötődik a táborbeli élethez, ottani barátaihoz és hevenyészett otthonához, mígnem egy nap bátyját behívják a hatóságok, hogy kikérdezzék szélsőséges katonai csoportokkal való kapcsolata miatt.

Philippe Bellaiche társrendező, Az ügyvéd

Lea Tsemel izraeli zsidó ügyvédnő közismert arról, hogy palesztin vádlottak nehéz ügyeit vállalja – feministáktól, fundamentalistáktól és békés tüntetőktől egészen a fegyveres ellenállókig. A film valós időben követi Tsemel munkáját, és eddigi legfiatalabb ügyfelének, egy 13 éves fiúnak nagy port kavaró tárgyalását is. A film áttekinti az ügyvédnő legfontosabb eseteit, és reflektál munkája politikai jelentőségére, de azt is megmutatja, mekkora személyes árat fizet az, aki az „ördög ügyvédjének” szegődik. Sundance Filmfesztivál 2019, DocAviv 2019 – Legjobb izraeli dokumentumfilm

Małgorzata Imielska rendező, Szerelem és üres szavak

Adam és Wanda régóta házasok, ám kapcsolatuk most új kihívással néz szembe: Wanda Alzheimer-kóros, és állapota rohamosan romlik. Adam egyedül, napi 24 órában ápolja feleségét: mosdatja, eteti, pelenkázza, és megpróbálja visszaidézni az emlékeit. Régi családi videófelvételeket mutat neki abból az időből, amikor még fiatalok és szerelmesek voltak. Feltett szándéka, hogy nem hagyja magára Wandát, akkor sem, ha az asszony már a nevére sem emlékszik.

Tuki Jencquel rendező, Minden rendben

Venezuela évtizedeken át Dél-Amerika legjobb egészségügyi rendszerével büszkélkedhetett, a gazdasági válság azonban sok más területhez hasonlóan az egészségügyet is magával sodorta. Súlyos a gyógyszerhiány, a gyermekhalandóság meredeken emelkedik, korábban teljesen felszámolt betegségek (pl. diftéria) jelentek meg újra és állandó az orvoshiány a kórházakban. Több millió emberhez hasonlóan rengeteg orvos hagyta el az országot. A caracasi születésű filmrendező, Tuki Jencquel ugyanazokat a kérdéseket teszi fel gyógyszerésznek, sebésznek, aktivistának és két betegnek is, amellyel venezuelaiak millió szembesülnek. Melyik jobb: tüntetni vagy alkalmazkodni, menni vagy maradni, feladni a reményt vagy a hitbe kapaszkodni. One World Brussels 2019 – A legjobb film díja

Sang-woo Kang rendező, Kim-Gun

Az 1980-as dél-koreai Kvangdzsui Demokratikus Felkelés során készült egy kép egy fiatalemberről, amely 35 évvel később egy konfliktus kiindulópontja lesz. 2015-ben egy egykori katonatiszt ugyanis azt állította, hogy a felkelés nem demokratikus mozgalom volt, hanem az észak-koreai különleges erők által szervezett lázadás. Úgy hiszi, a képen látható férfi egy észak-koreai titkos ügynök, aki jelenleg Phenjanban nemzeti hősként él. A felháborodott túlélők beperelik rágalmazásért és a felkelés történetének meghamisításáért; a képen levő férfira azonban senki sem emlékszik. Végül valaki felismeri: ő „Kim-Gun,” egy hajléktalan, aki kukázásból élt és a tiltakozók élére állt.

Hanne Phlypo producer, Tánya nevében

Az Amazonas lustán hömpölyög Észak-Peru aranybányáktól sebzett tájain. A film szemtanúk beszámolói alapján mondja el egy fiatal nő történetét, aki el akar menekülni faluja fojtogató légköréből, de a végül prostitúcióra kényszerül. A film létrehoz egy olyan teret, amely méltóságot, hangot és identitást ad azoknak, akik korábban névtelenné váltak. A lány traumatikus, hatásos képi világgal megfestett odüsszeiája megszemélyesítve mutatja be azt a rettenetes pusztítást, amelyet az ipari társadalom a természetben okoz. Berlinale 2019 – jelölés a Legjobb dokumentumfilm kategóriában

Tomislav Žaja rendező, Szomszédok

Egy horvát kisváros, Osijek elmegyógyintézetének igazgatója egy nap úgy dönt, hogy bezárja az intézményt és betegeit kiengedi a társadalomba. Szociális munkásként ugyanis nem tudja elviselni a gondolatot, hogy egy börtönszerűen működő hírhedt zárt intézményt kell vezetnie. A film több egykori páciens sorsát követi nyomon, mindennapi drámáikat és a kihívásokat, amelyekkel az ismeretlen szabad világban szembe kell nézniük. Az első találkozáskor nem is nevükkel, hanem diagnózisukkal mutatkoznak be. A következő hónapokban, amelyeknek sűrített képét adja a film, személyiségekké válnak, akiknek komplex élettörténetük van, és akik igyekeznek összerakni széttört életük darabjait.

A 4. hatalmi ág szekció

Alexander Nanau rendező, Colectív

2015-ben 27-en vesztették életüket a Colectív nevű szórakozóhelyen egy tragikus tűzeset során. 37-en a tragédiát követő hetekben haltak meg, de nem életveszélyes sérüléseik miatt, hanem a nem megfelelő kórházi kezelés és az ott elkapott fertőzések következtében. Egy közérdekű bejelentő segítségével oknyomozó újságírók csapata újabb és újabb leleplező információhoz jut, amelyek végül az egészségügy egy kiterjedt korrupciós hálózatához vezetnek. Az egészségügyi miniszter lemondását követően utódja felajánlja, hogy teljeskörű hozzáférést biztosít a korrupt rendszer átalakításához. A filmben újságírók, túlélők és kormányhivatalnokok egyaránt megszólalnak, és teszik lebilincselővé a megalkuvás nélküli nyomozást, amely a korrupció és az igazság valódi árára kíván rávilágítani. Zürich Filmfesztivál 2019, Legjobb dokumentumfilm díja

Askold Kurov rendező, Novaya

A Novaja Gazeta, a több mint hatvan rangos díjat és háromszori Nobel-díj jelölést elnyerő orosz folyóirat 2000 óta hat munkatársát vesztette el. Olyan újságírókat, akik hajthatatlanul keresték a kellemetlen igazságot. A film egyedülálló lehetőséget nyújt arra, hogy megfigyeljük kollégáik és utódaik mindennapi munkáját. Tizennyolc hónap leforgása alatt nemcsak a szerkesztőségi ülések megbeszéléseibe, de a témaválasztásaik folyamatába is beleláthatunk, sőt az is kiderül, hogy lehet reagálni arra, ha az egyik szerkesztőjüket hirtelen elrabolják. One World Brussels 2019 – A zsűri különdíja. Askold Kurov rendező a fesztiválon mesterkurzust tart A hitelesség keresése címmel.

Antropocén szekció

Evelyne Faye-Horak rendező asszisztens, Föld

A Földről készített portréfilmet hét olyan helyszínen forgatták, ahol az emberi tevékenység jelentős mértékben beavatkozott a természetbe. Szemügyre vesszük, amint hegyeket alakítanak át Kaliforniában és alagutat vájnak ki a Brenner-hágónál; nyomon követjük a munkálatokat egy külszíni bányában Magyarországon, egy márvány kőfejtőben Olaszországban, egy rézbányában Spanyolországban, a wolfenbütteli sóbányában, ahol radioaktív hulladékot tárolnak, és egy kátrányos homokkal borított területen Kanadában. A világ kicsúszni látszik az emberiség kezei közül irdatlan terjedelmével és fékezhetetlen arányaival. Berlinale 2019, Az ökumenikus zsűri díja

Daniel Lambo rendező, Légszomj

Apja és sok más falubeli halála után Daniel Lambo filmrendező elindul, hogy kiderítse az igazat a halálos azbesztiparról. Útja egy hatalmas indiai azbeszt-hulladéklerakóhoz vezet. Nyomozása feltárja, hogy az iparág továbbra is gondatlanul veszélyezteti munkásai és felhasználói életét szerte a világon. Lebilincselő történet civilek küzdelméről az egyre terjeszkedő azbesztipar ellen. Flamand Filmdíj a legjobb dokumentumfilm kategóriában, 2019

Enrico Parenti rendező, Szójalizmus

Az élelmiszertermelés egyre inkább néhány óriáscég hatalmas üzletévé válik. A film a sertéshús és az ahhoz kapcsolódó monokultúrás szójatermesztés folyamatát kíséri végig Kínától az Egyesült Államokon és Mozambikon keresztül Brazíliáig. Megmutatja, mekkora hatalom összpontosul nyugati és kínai cégek kezében, miközben kistermelők ezrei mennek csődbe, és a táj számos helyen örökre átalakul. Ezt a rendszert exportálják szerte a világon, az észak-karolinai trágyatározó lagúnáktól az amazóniai esőerdő monokultúrás szójatermesztéséig. A film felveti a kérdést: vajon ezek a folyamatok végleg felborítják-e a Föld környezeti egyensúlyát?

Max Tuula producer, Milyen nagy a világegyetem?

Zakhar a végtelen szibériai sarkvidéken él, csaknem 200 kilométerre a legközelebbi emberi településtől. Hétéves, de már saját rénszarvasai és legelője van a tundrán. Egy nap nomád családjához egy tanár csatlakozik, akit a hatóságok küldtek, hogy elmagyarázza a gyerekeknek, amit a matematikáról és Putyinról tudni kell. A tanárnak elvileg a tanterv szerinti tudást kell átadnia, de Zakharnak millió kérdése van a világról. Vele és bátyjával naponta történnek apró, de izgalmas dolgok, és minden apró feladatuk izgalmas kalanddá válik. IDFA 2018 hivatalos program

Így növünk fel

Nicole Schafer rendező, Buddha Afrikában

Enock Alu malavi tinédzser, aki egy kínai buddhista árvaházban él Afrikában, ezért kínai neveltetése és afrikai gyökerei között őrlődik. A fiú arról álmodik, hogy híres harcos lesz, mint Jet Li, de az iskola utolsó évében döntést kell hoznia a jövőjéről. Hazatérjen a szülőfalujába rokonaihoz, vagy továbbtanuljon Tajvanon? A film bemutatja Kína növekvő befolyását az afrikai kontinensen és egyben egyedi bepillantást nyújt abba, hogyan befolyásolja a puha hatalom egy két kultúra között felnövő afrikai fiú és barátai identitását és képzeletét.

A filmek vetítése után Q&A keretében a nézők is feltehetik kérdéseiket az alkotóknak.

Magyar alkotók

A Fesztiválon jelen lesznek az alábbi filmrendezők:  Szabó Réka, Takács Mária, Bogdán Árpád, Halász Glória, Hegedűs Péter, Varga Ágota, Dér András, Muhi Klára, Nagy Mária Anikó, Bartha Máté, Kresalek Dávid és Jonathan Hunter.

Nemzetközi zsűri

Nemzetközi zsűri tagjai: Zurbó Dorottya filmrendező, Christine Dollhofer fesztiváligazgató és Leo de Boer filmrendező.

A teljes vendéglista ITT található.