Átadták az 5. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit Szegeden. Az idei fődíjat, a Zsigmond Vilmos-díjat a „Portré a lángoló fiatal lányról” című francia film operatőre, Claire Mathon kapta.

Több mint 400 nevezés érkezett idén az ország egyik legnívósabb operatőri seregszemléjére, a válogató zsűri munkája után végül 11 nagyjátékfilm és 30 rövid-, illetve kísérleti film mérettette meg magát a világ minden tájáról. Versenyben voltak Európán kívül többek közt Fülöp-szigeteki, dél-koreai, dél-amerikai és mexikói alkotások is. A fesztivált immár ötödik alkalommal szervezték meg Zsigmond Vilmos szülővárosában. 

Zsigmond Vilmos Filmfesztivál, Fotó: Szabó Luca

Bár a versenyprogram hivatalosan szeptember 21-től 25-ig tartott, ebben az évben már a nulladik napon, 20-án elkezdődtek a vetítések. Az OFF programban mutatták be az időhiány miatt versenybe nem került műveket, valamint a Belvárosi Mozi pandémiás helyzetre reagáló pályázatában díjazott karanténfilmeket. Összesen mintegy 1500 percben, 25 órányi vetítési időben nézhetett filmeket a fesztivál közönsége. Délelőtt közönségtalálkozók, szakmai beszélgetések, esténként szabadtéri mozi, valamint fotográfiai kiállítások tették gazdagabbá a programot.

A fesztivál fődíját a „Portré a lángoló fiatal lányról” című francia film operatőrének, Claire Mathonnak ítélte oda a zsűri. A nagyjátékfilmek közül a „Bosszú / Ricochet”című mexikói–spanyol alkotást ítélték a legjobbnak, Natalia Cuevas operatőr munkájával, míg a kisjátékfilmek között a „Mónika nem akar a földön járni” című 40 perces mozi operatőreként Vincze Alinát tartották a legjobbnak.

A „Békeidő” című nagyjátékfilm Bántó Csaba operatőri teljesítményével két elismerést érdemelt ki, megkapta a Kritikusok díját, valamint a fesztivált szponzoráló Vision Team és a Special Grip Hungary, Legjobb fiatal operatőrnek járó díját. Szeged Város díját a Gyuricza Mátyás által fotografált „Kelet” című magyar kisjátékfilm nyerte el, a kísérleti filmek kategóriában pedig a „Még emlékszem” című, Hejüsz Betti által fényképezett alkotás nyert.

A hat tagú szakmai és háromtagú kritikus zsűri mellett ebben az évben is szavazott diákzsűri, valamint újdonságként az Ezüsthaj Filmklub tagjaiból álló nyugdíjas zsűri. Előbbi a „Kanya” című cseh rövidfilm operatőrének, Faraz Alamnak ítélte az első helyet, utóbbi a Jorge Carmona fényképezte „Frontera Azul / Blue Frontier” című filmet találta a legjobbnak.

Külön elismerésben részesítette a zsűri a „Le Syndrome Archibald” című francia alkotást, melyet Laurent Barès operatőr fényképezett, a „Piołun /Bitter Herb” című lengyel mozit Zuzanna Zachara operatőri munkájáért, továbbá a mexikói „Tierra” című filmet, melynek operatőre Alan Zúñiga.

A fesztivál idei életműdíját Kardos Sándor vehette át. A 77 éves Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr a magyar filmélet egyik legkísérletezőbb kedvű, vezető alakja. Több mint 30 játékfilm, mintegy száz tévéfilm és kisjátékfilm fűződik a nevéhez, többek között „A kis Valentino”, az „Álombrigád”, az „Egészséges erotika”, az „Eldorádó” című nagysikerű alkotások.